Smarta och enkla tips för att hjälpa dig att synas på Google

Vill du hellre lyssna på artikeln om hur du kan synas på Google?

Det tar ca 15 minuter att lyssna på hela artikeln

Ta dig till toppen och syns på rätt sökningar på Google

I den här artikeln om att synas på rätt sätt i Google vid sökningar kommer du få smarta och enkla tips som du själv kan göra på din hemsida för att synas på rätt sätt i Google. Låt oss börja direkt!

Ett av de mest effektiva sätten att nå ut till din publik (sett ur kostandsperspektiv och brandingperspektiv) är att synas högt upp men framfröallt att synas på rätt sätt i sökresultaten hos Google. Att lyckas driva trafik till din hemsida är så oerhört viktigt i dagens marknadsföring.
Men hur ska du göra då och vad ska du tänka på?

Är du sugen på att läsa historien om Google som företag och produkt så kan du göra det här.

1. Förstå syftet med er hemsida. Varför vill ni synas och vad vill ni att era besökare ska göra på er hemsida?

Ni vet varför ni erbjuder era produkter och tjänster och era framtida kunder (läs dem som söker efter er) vet vad dem vill söka på.
Men förstår ni inte varför dem söker på det dem gör så kommer ni inte heller locka dem till er hemsida. Så att förstå varför och hur processen är hos den som söker är oerhört viktigt. Det handlar om vad man kallar för Search Intent.

Lite enkelt kan man beskriva det som att det handlar om frågan Varför? bakom själva sökningen. Med andra ord varför sökte den här personen som hen gjorde? Vill hen läsa sig någonting? Vill hen köpa något eller letar hen efter en specifik webbisda?
För att synas bra och ranka bra på Google nu för tiden så måste du vara relevant för just den söktermen. Det handlar ju som du förstår då att ta fram och skapa content som väl överenstämmer med som är sökarens search intent.

Relevans är med andra ord viktigt för att lyckas med din synlighet online. För att göra det så behöver du förstå dem olika typerna av search intent - det finns fyra stycken som du behöver ta hänsyn till. Dessa fyra är (vi håller oss till engelskans uttryck för enkelhetens skull) informational, navigational, transactional och commercial investigation.
Eftersom Search Intent är så viktigt och ett så stort och komplext område och begrepp så har vi en egen artikel om det och den hittar du här.

2. Finns det en rimlig chans att placera er framför era konkurrenter i sökresultaten?

När du ska försöka förbättra din ranking för en viss sida eller en sökfras så är det viktigt att ha koll på vilka som syns bäst på just det. Varför syns dem där och vad har dem gjort som du kan titta på?
En sak som du måste veta och som du kanske redan förstår är att om en sökfras (eller för den delen ett sökord) är populärt så blir det ju svårare att synas bra på det - konkurrensen är ju hård för att synas.

Fler sökningar innebär mer trafik (potentiellt sett) och är det mer trafik inblandat så ökar ju också värdet för söktermen, sökfrasen - och ökar värdet så ökar konkurrensen. Enkel logik men du måste förstå att om du ger dig in i och vill synas högt på en sökfras med väldigt hög sökvolym så kommer du per automatik att "slåss" mot webbsidor med hög DR (domain rating), hög auktoritet och stark trovärdighet. Dessa siter har säkerligen också tusentals besökare på veckobasis.

Här skulle jag påstå att det blir en omöjlighet att på kort sikt (här menar jag 6-12 månader) ranka högst. Fokusera då istället på fraser och termer som är kopplade till just det ämnet för att på så sätt bygga upp din trovärdighet och auktoritet.

3. Skapar du värde för besökaren eller vill du bara sälja?

Trots att det är superviktigt och något som alla marknadsförare pratar om så glöms det ibland bort - vilket värde skapar du och vad signalerar du med ditt buskap på sidan?

Skapa värde för dina besökare genom informativt och engagernade content.
Hur engagerar du med dina besökare på din hemsida?

Allt handlar återigen om syftet med det du vill uppnå och lyckas med. Det gäller att förstå bakgrunden till sökningen och behovet och kompletter ditt säljbudskap med mer beskrivande och informativt innehåll.

T ex kan ett bra och smart angreppssätt vara att försöka identifiera några frågor man tror är kopplat till besökarens behov och intentioner med sin sökning och skriva informativa och värdeskapande texter om det. Då har du på ett relativt enkelt sätt skapat ett innehåll som faktiskt engagerar, bidrar och skapar värde. Du har skapat content.

4. Försök förstå vad dina potentiella besökare gillar och skapa innehåll som är kopplat till det.

Genom att förstå vad dina potentiella besökare är intresserade av så har du också öppnat dörren för att kunna skapa interatkion och engagemang för dem och med dem. Du har med andra ord gett dig själv chansen att synas bättre än dina konkurrenter och att bli mer "omtyckt" av besökarna.
Trots vad många andra digitala marknadsförare säger och påstår så letar, spanar och analyserar Google (även andra sökmotorer) vad som delas i sociala medier. Man kallar det här för sociala signaler och visar på vad som är intressant för personer.

Dessutom så är ju en delning i social medier en länksignal för Google och länkar är fortfarande viktiga för bedömningen av din site. Får du länkar från siter som har hög auktoritet i ämnet så innebär det att din site också ses som trovärdig och med auktoritet vilket i sin tur då kommer innebära att Google ser din site som starkare och ger dig bättre synlighet. Får du bättre synlighet så får du också mer trafik och mer kvalitativ trafik ger ytterrigare skjuts för din synlighet.

Så - skapa intressant content som dina besökare vill läsa och är intresserade av. Då kommer dem dela det.

5. Kvalitet rocks.

För att knyta an till punkt 4 litegrann så är det också oerhört viktigt med kvalitet framför kvantitet (ja, ibland är det samma sak). Tidigare har man kunnat nå oerhört bra resultat med att enkelt bara lägga upp en massa text på en blogg i olika rtiklar och se sidan klättra i resultaten. Det är fortfarande viktigt och sant till viss del men innehållet idag måste vara av bra kvalitet och enligt klyschan skapa värde för läsaren.

Du ska alltid utgå från att skapa så bra innehåll som det bara går och identifiera vilken search intent besökaren har - svara på frågan helt enkelt. Men ju högre konkurrens du har ju svårare blir det att synas högt upp i resultaten. Så du måste också ha material, innehåll som handlar om relaterade ämnen för att du ska förknippas med det verkliga huvudämnet. Glöm inte heller att länka smart kopplat till ämnet.

6. SEO - det långsiktiga arbetet.

Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete som du behöver imnplementera i ditt dagliga arbete för att kunna nå resultat. Viktigaste är att förstå syftet med satsningen och vad den förväntas ge er.
Idag så ändras sökresultaten väldigt ofta och mer eller mindre kan du se olika resultat från en dag till en annan. Det här innebär att din strategi över en längre period blir än viktigare då content och sidor med kvalitet står sig bättre än konkurrenter. Ett kortsiktigt SEO-arebte är t ex att köpa likes som inte kommer ge er något resultat på längre sikt, snarare tvärtom.

7. Gör ditt grundläggande SEO-arbete ordentligt.

Ett grundläggande onpage SEO-arbete eller investering är ett måste för att din site ska kunna nå resultat över tid och kunna generera dem leads och dem affärer ni önskar. Med det här menas att du behöver skriva dina lika seo-taggar på ett sätt som är grundat ur en gedigen analys. Det handlar om dina sidtitlar, rubriker, bilder, bildtexter, meta-descriptions etc.

    Grundläggande SEO med rätt skrivna taggar ger dig bra förutsättningar att lyckas online
    Ett grundläggande SEO-arbete är viktigt för ett bra resultat
  • Sidtitel
  • Din sidtitel (eller < title > som i säger) är på flera sätt en avgörande rankingfaktor som hjälper Google att förstå vad din sida handlar om. Titeln är också den första kontakten en person får med din sida. Så här gäller det att skriva sin titel på ett så bra sätt att både Google gillar den (ger dig bra ranking) och att den som söker tycker den är intressant nog att klicka på.

    Skriv titeln med dessa riktlinjer i åtanke:
    1. Håll den till ca 60 tecken
    2. Se till att den är unik för varje sida
    3. Undvik stora bokstäver
    4. Placera dina viktigaste ord tidigt i titeln
    5. Se till att du lockar in besökare på sidan

    Titlen syns i bland annat sökresultaten i sökmotorerna, i sidfliken i din webbläsare och i vissa fall när du delar sidan i sociala medier.

  • Dina rubriker
  • Rubriker delas in i H1-H6 där H1:an ska representera t ex ett huvudämne. Det kan vara Grönsaker till exempel. H2-H6 ska representera underkategorier till ditt huvudämne, t ex äpplen i exemplet om grönsaker.
    H1:an är en viktig rankingfaktor och påverkar hur din hemsida kommer att synas på Google. Eftersom Google gillar struktur så är det viktigt med just struktur för dina rubriker.

    En H1:a behöver nödväntigtvis inte vara den största rubriken på sidan sett till teckenstorleken (det kan du justera i sidans stilfiler) men den ska alltid representera det viktigaste och det budskap du vill nå ut med på sidan.

  • Bilder på hemsidan
  • En bild säger mer än tusen ord heter det ju. Ibland stämmer det. Att ha med en bild (eller flera) på sidan är också bra ur ett användarperspektiv - det blir ju trevligare att läsa en artikel om den har en intressant och beskrivande bild som förstärker budskapet i texten.
    Utmaningen ligger i att hitta en bild som passar bra till texten och det budskap du vill få ut på sidan.
    På nätet finns det många bra bildbanker att använda sig varav många av dem har gratisbilder. En sådan bildbank är Pixabay.

  • Bildtexterna
  • Eftersom att det är viktigt med bilder på hemsidan så är ju också texter och taggar koppplat till bilderna viktiga. I bildens meta-taggar har du stor möjlighet att påverka hur Google kommer ranka din sida. En bilds metataggar består bland annat av en alt-tag och en title-tag.

    ALT-taggen används för att beskriva vad bilden handlar om, vad den föreställer och vad texten runt bilden handlar om. Det används framförallt om bilden inte kan visas av någon anledning. Här har du alltså möjlighet att stärka signalerna om innehållet på sidan. Men kom ihåg att inte spamma eller överanvända den för att få ut intressanta sökord - Google kommer se igenom det och straffa dig.

    Title-taggen för en bild är något om en del inte bryr sig om vilket jag tycker är tjänstefel. Det tvistas om huruvida title-taggen är viktig ur ett SEO-perpsektiv eller inte. Title-taggen syns när du "hovrar" över bilden (för muspekaren över bilden) och då förstår du kanske att den är bra att använda sig av.

  • Meta-description
  • Meta-descriptions är inte en rankingfaktor i sig men är oerhört viktig ur ett användarperspektiv. I sökresultatet är det den texten du ser under titeln på repsketive resultat. Här ska du alltså beskriva vad sidan handlar om, vad besökaren kan förvänta sig när hen besöker sidan och också använda den ur ett konveteringssyfte. Här ska du inte spamma ut dina sökord utan var äkta och beskriv syftet med sidan och vad man kan förvänta sig av ett besök.
    Det är också bra att avsluta med någon form av uppmaning till besökare som t ex "läs mer här", "ta del av erbjudandet nu" och liknande budskap.

The magic trick to make bad pages look better is to make them better.

Jobbar med SEO, digital marknadsföring och lever delvis online. Kan HTML, CSS, lite php, lite Java. Lärde mig alfabetet för teckenspråk på en kväll.
Jag tror att vi kan göra allting lite bättre, lite smartare. Jag vill hjälpa er nå era långsiktiga resultat online.