Fördelar och smarta tips med att annonsera med Google Ads

Vill du hellre lyssna på artikeln om annonsering med hjälp av Google Ads?

Det tar ca 8 minuter att lyssna på hela artikeln

Varför ska du annonsera med hjälp av Google Ads?

1. Gör som era konkurrenter

Vi kan med stor säkerhet säga att dina konkurrenter använder Google Ads i någon form och utsträckning. Är du då inte med så har ju dem en fördel. Vill du veta om dem gör det så gör en vanlig sökning på en sökfras eller ett sökord för att se vilka företag som annonserar på det.

Utmaningen blir att ha dem bästa annonserna eller den bästa landningssidan för annonser - osäker på hur ni ska nå dit? Kontakta oss så gör vi en analys av er situation och ser till så att ni får den hjälp ni behöver.

2. Syns på topplaceringarna i Google

I dagens sökresultat så är annonserna mer och mer framträdande och tar mer och större utrymme. Gör en sökning själv får du se.
Du inser nu också att alla topplaceringar (dem första resultaten) är betalda - det vill säga annonser. Google lägger med andra ord ut annonser först (och ibland även i högerspalten) innan man lyfter fram dem organiska resultaten.

3. Bygg ditt varumärke och få även nya kunder

En stor och viktig fördel med att annonsera på Google Ads är att du kan rikta dina annonser till i stort sett vem som helst. Jämför med t ex en tidningsannons - då visste du ungefär hur många som skulle läsa din annons men du visste inte alls vilka dem var. Med Google Ads vet du vilka dem är.

När du annonserar på Google Ads så bestämmet du vilka sökfraser dina annonser ska visas på och det innebär ju att dem som faktiskt bara har sökt på det också får se annonsen. Här har du alltså annonser som mer stämmer överens med behovet hos den som ser annonsen till skillnad mot mer traditionella reklam-medium.

4. Nå en mer specifik målgrupp.

Genom att du vid annonsering med hjälp av Google Ads kan rikta dina annonser till "vem du vill" så får du ju också fler personer som redan från början är intresserade av din produkt eller din tjänst.
Det i sin tur genererar ju fler kunder och konverteringar.

5. Sätt din egen budget

En annan viktig skillnad med Google Ads jämfört med många andra kanaler är att du själv bestämmer din budget. Visst, med en mindre budget så når du ju också ett mindre antal mottagare men du kan fortfarande annonsera.
Du bestämmer också hur mycket du är beredd att betala per klick för dina annonser.

Positionen på din annons avgörs utifrån bland annat hur mycket du vill betala per klick i jämförelse med dina konkurrenter för sökorden. Du ska vara medveten om att om du är beredd att betala väldigt lite för dina klick så så kanske du inte kommer upp på första sidan. I det läget finns en chans att dina annonser inte generera några klick alls men kommer i så fall då inte kosta något heller.

6. Betala för klicken

Bestäm din egen budget och hur mycket du vill spendera på Google Ads när du annonserar.
Bestäm din egen budget när du annonserar på google Ads.

Som jag nämnt tidigare i artikeln om annonsering på Google Ads så betalar du per klick eller PPC som det kallas.
Det här innebär att du betalar för dem som faktiskt klickar på dina annonser vilket i sin tur innebär att du inte behöver lägga pengar på annonser som inte ger någon trafik till hemsidan.

Det betyder ju samtidigt att om ingen klickar på annonserna så betalar du ingenting heller.

7. Se dina resultat mer eller mindre omgående

Med Google Ads så får du resultaten snabbare och du kan många gånger se dina annonser "live" på en gång i stort sett. Om du jämför med SEO (sökoptimering) så är ju det en mer långsam och långsiktig process för att förbättra din synlighet på Google.

Det här är bra om du t ex är ett nystartat företag, ska lansera en ny produkt eller om ni har en kampanj på gång.

Här vill jag bara understryka och vara väldigt noggrann med att du inte får tro att Google Ads ersätter sökmotoroptimeringen på något sätt - inte alls. De båda är tvärtom mer beroende av varandra än tidigare.

8. Skapa annonser anpassade för mobilen

En smart och kul funktion i Google Ads är att du kan rikta dina annonser för mobila användare. T ex kan du anpassa dem så att det blir enkelt att ringa till er genom att klicka på ett telefonnummer i annonsen.
Annonserna är också mer anpassade för mobila användare generellt sett.

9. Se utförlig statstik och gör dina unika analyser

Google gill ju data. Google Ads ger dig stora möjligheter att analysera den statistik som era annonser ger er. Allt från antal sökningar, genomsnittliga positioner för annonsen, antal klick på annonsen till vilka av dina annonser/kampanjer och sökord som ger flest klick och konverteringar (här kan du ha flera mål för dina konverteringar)

Statistiken ger dig en chans att lära känna dina besökare men ger dig framförallt värdefull information om hur din webbplats fungerar -vad gör besökarna på hemsidan, vilka sidor går dem vidare till osv.

10. Utöka kampanjerna i din egen takt och volym

Google Ads som verktyg passar alla företag - allt från det lilla snickeriet till det stora multinationella företaget. Det erbjuder alla en möjlighet att växa baserat på sina egna behov och möjligheter.
Ett tips är att börja i liten skala med några sökord och en mindre budget - testa er fram och se vilka resultat ni får. Vill ni få mer tips om Google Ads eller kanske vill ha hjälp med att annonsera på Google?

Om Mange S

Jobbar med SEO, digital marknadsföring och lever delvis online. Kan HTML, CSS, lite php, lite Java. Lärde mig alfabetet för teckenspråk på en kväll.
Jag tror att vi kan göra allting lite bättre, lite smartare. Jag vill hjälpa er nå era långsiktiga resultat online.