Den nya googleboten är här

Vill du hellre lyssna på artikeln om Googles nya sökrobot?

Det tar ca 4 och en halv minut att lyssna på hela artikeln

En ny Googlebot har sett dagens ljus.

Google säger att man nu är bättre på att förstå och tolka moderna siter som vi alla vet består av tunga javascript-filer. Men är det verkligen så?
Vi har gått igenom och även pratat med branschfolk (inom seo) om deras syn på det.

I början av maj 2019 så släppte då Google sin nya och uppdaterade sökrobot och lät sin föregångare gå i välbehövlig pension. Det var väl på tiden kan man säga. Efter alla uppdateringar som gjorts dem senaste åren så har det ju varit lite tricky att verkligen se hur den gamla sökroboten har varit uppbyggd. Men som sagt, det är historia nu så låt oss lägga ljuset på den nya istället.

Google säger själva att man kallar den nya sökroboten för "evergreen" och det innebär att den kommer vara uppdaterad i samspel med Google Chromium - Google Chromium är den open-source webbläsaren som Chrome är byggd på.

Vad innebär det här egentligen då med den nya sökroboten?

Rent krasst kan man säga att siter som på en del sätt varit en mardröm för oss sökoptimerare (seo-konsulter) kommer ha det något enklare i att bli tolkade och indexerade på rätt sätt.
Det handlar t ex om vissa siter som är tunga på javascript.

Men detta innebär inte att sökroboten kommer kunna hantera och klara av att indexera och tolka alla siter på det sättet man vill utan det kommer även i framtiden vara behov av att vara lite kreativ när det gäller optimeringen av din site.

Vår rekommendation är därför att följa Google egna tips och rekommendationer om javascript-problem.

Men stämmer allt det här då?

Eftersom Google inte berättar hela sanningen så läs mellan raderna på det som Google själva säger
Stämmer allt som Google säger?

Som alltid när Google gör någonting, oavsett om det är en uppdatering eller en ny produkt, så blir det sällan som man först säger att det ska bli.
Om det är så den här gången vet man ju inte men tänk på att alltid vara beredd på att det kan komma nya direktiv från sökjätten Google om vad som egentligen gäller. Skulle det vara så är det ju inte första gången som man går ut med en sak men att det sedan blir en annan som gäller.

Som jag ser det och som jag tolkar Googles andra ändringar dem senaste åren så är det bara positivt.

Allt dem gör (läs nu "allt") innebär att fokuset flyttas bort från dem rent tekniska bitarna till att premiera och lyfta fram det som fokuserar på mer, bättre och på något sätt värdeskapande innehåll.

Hur som helst blir det här kul att följa.

Om Mange S

Jobbar med SEO, digital marknadsföring och lever delvis online. Kan HTML, CSS, lite php, lite Java. Lärde mig alfabetet för teckenspråk på en kväll.
Jag tror att vi kan göra allting lite bättre, lite smartare. Jag vill hjälpa er nå era långsiktiga resultat online.