Vad är Digital Marknadsföring för något?

Vad är marknadsföring online (Digital Marknadsföring)?

Visst är det härligt med digital marknadsföring och den tekniska tidsålder vi lever i? Och nu vill du lära dig mer och testa på marknadsföring online – men hur sjutton börjar du då?

En fin sak med digital marknadsföring som är helt underbar är att du kan lyckas med det även om du inte har obegränsat med pengar eller är en riktig ”marketing expert”. Samtidigt så är det också så oerhört mycket att välja bland och bara dem verktyg du kan ha nytta av är tusentals.

Kom alltid ihåg att du inte behöver kunna allting och du behöver inte ha en master i det här eller det där utan fundamentet med digital marknadsföring utgörs av att man ska testa. Och testa. Allt du gör ska testas, mätas, utvärderas, förbättras och testas igen. Och igen. Och igen.

En fördel med digital marknadsföring är att du kan mäta i stort sett allting, verkligen allting. Förutom det så är den stora vinsten och fördelen med digital marknadsföring att du är där exakt när din målgrupp är där oavsett tid på dygnet, var personen rent fysiskt sitter. Men framförallt så är du där exakt då när dem är i den mest intressantaste delen av sin konverteringsresa.

Börja din digitala marknadsföring och din resa mot världsherravälde genom dessa enkla steg:

Rätt från början - starta med rätt saker

Tänk på att ta fram en strategi! Ta reda på vilken målgrupp ni vill nå ut till och vad ni ska börja med. Ge det här steget lite extra tid då det ligger till grund för mycket av ert fortsatta arbete med marknadsföring – blir lite av en profileringsstudie.

Arbeta med rätt kanaler och använd inte för många

Så, nu har du kommit igång och vill verkligen nå ut nu. Men ta det lugnt och drunkna inte i alla verktyg och kanaler som finns - du kommer få tid och möjlighet att lära dig det framöver.
För att hjälpa dig på vägen och att komma igång och börja i rätt ände så har vi tagit fram dina viktigaste kanaler och verktyg.

Gör en plan - börja nu!

Ni måste ha en plan och en roadmap för er digitala marknadsföring - om ni inte vet vart ni ska hur ska ni då kunna ta er dit?
Följ upp, mät, analysera, förändra, implementera förändringar, lär av misstagen. Utgå från det som vi tog upp under avsnittet "Rätt från början" en bit upp på sidan så har ni snart en plan.

Följ upp, mät, utvärdera, förändra och njut!

Nu har du/ni faktiskt kommit en bra bit på vägen i er resa inom online markandsföring. Kul säger vi och ett stort grattis.
Nu ska ni mäta era insatser och se en stor fördel med digital marknadsföring. Ta fram era KPI´er som ni fastslagit i er plan och se hur ni ligger till. Om det ser bra ut, vilket det säkert gör, så köp tårta till hela företaget och fira.

Men vilket verktyg ska ni mäta med frågar du säkert nu. Det främsta verktyget som ni alltid ska jobba med (i vissa fall finns det andra verktyg som ger er andra insikter) är Google Analytics. Det är Googles egna verktyg med data från deras egna databaser, det vill säga den korrekta datan.

Implementera förändringarna

Släpp prestigen. När ni mäter och utvärderar era insatser så kommer ni hitta saker som inte gick bra - det är det som är meningen med att följa upp och utvärdera. Hittar ni ingenting ni kan förbättra så har ni ju inte behövt utvärdera, eller hur?
När det gäller digital marknadsföring så är den stora fördeleln mot traditionell marknadsföring att du faktiskt kan justera och ädra dina insatser under resans gång. Märker ni att något inte verkar fungera eller ge dem resultat ni hoppats på så kan ni justera utan att behöva betala en förmögenhet för en ny kampanj. Bra va?

Ändra, testa, utvärdera, ändra och testa igen. Och igen.

Precis. Gör om det igen. Igen och igen och igen. Och igen. Ni får aldrig känna er nöjda för då är era konkurrenter och flåsar er i nacken -snart är ni också omkörda. Var alltid hungriga på det ni vill utföra och släpp prestigen och utmana er själva.

Så, verkar det jobbigt - hör av Er så hjälper vi er!

Få hjälp med din digitala marknadsföring och din synlighet på Google

Ring oss redan idag: 033-720 13 90